Pravé pozadí









































Levé pozadí

uvodniky


Před prvním připojením

Ještě než se poprvé připojíte online na IVAO, je tu několik rad jak minimalizovat problémy a nedorozumění.

Důležitým a nezbytným prvkem komunikace je mikrofon se sluchátky. Dá se sice použít oddělený mikrofon na stole, ale příliš se to neosvědčilo. Jako nouzové řešení  se to dá akceptovat, ale sami zjistíte, že ne na dlouho.  Není nutné pořizovat zmíněnou sadu za velké peníze, bohatě vyhoví komplety od 150,- Kč (Datart, Elektroworld, Alza a další).

Další důležitou kapitolou, která působí problémy, je Teamspeak 2. Jeho prostřednictvím je zajištěna Vaše hlasová komunikace s okolím na síti. Upozorňuji, že v tomto bodě se mohou vyskytnou problémy individuálního charakteru. Jednak IVAO funguje jen s TS2 a nikoli jinou vezí. K jeho instalaci (TS2) dojde (by mělo dojít) automaticky při instalaci IvApu. Při instalaci si dejte pozor, abyste zaškrtli příslušné políčko. Jinak se instalace neprovede. Konfigurace TS2 je v kapitole „Trenink- Začánáme jako Pilot“ „Kapitola 12 – Použití TeamSpeaku“

Problémy můžou nastat na Vašem PC – antivir, či jiná zabezpečení. Neexistuje jednotný recept, jak případné potíže odstranit….

Správná funkce se dá ověřit poměrně jednoduchým způsobem. K tomu je zapotřebí program The Eye (známý též pod názvem The IvAe). Ke stažení je na stejném místě jako IvAp   ( http://www.ivao.aero/softdev/ ) a kompletní manuál v češtině je v sekci „Trénink – Sledování provozu“. Na stejném místě je i popis instalace a konfigurace. Je důležité, vyplnit rubriku  „Connect  to TS“ včetně přiděleného hesla při registraci. NEZAMĚNIT za heslo na webové stránky, sem patří heslo „Ivan Password“. Nyní tento program (The Eye) spustíte a na zobrazené mapě si vyberete nějaké obsazené letiště v CR. Kliknete levým tlačítkem myši na jeho střed a následně si vyberete  příslušnou zobrazenou ATC pozici. V pravé části se zobrazí klávesa  „Join Channel“.  Zde kliknout a pokud je TS2 správně nainstalován, objeví se fialová tabulka se třemi oddíly. V tom levém najdete svoji volačku, kterou jste zadali do „Connect  to TS“. Vysílání některého z účastníků připojených na danou pozici je indikováno zeleným světlem a měli byste jej i slyšet. Pokud není na vybraném letišti provoz, můžete si s řídícím ověřit, zda Vám TS2 funguje bez problémů. V žádném případě však nezasahujte do již probíhající komunikace .  Jak bylo zmíněno, v případě potíži není jednotný postup, jak to oživit. Někdy stačí přeinstalovat IvAp, někdy zásah do antiviru a podobně. Je to čistě individuální záležitost.

Zmíněný program The Eye je též vhodný mít nainstalovaný  i z hlediska Vaší další činnosti na síti a nikoli jen za účelem otestování TS2.  Jednak umožňuje sledovat komunikaci mezi piloty a řídícím, čímž se také lecčemu přiučíte a také Vám umožní sledovat provoz na IvAu.

Žádost o trénink

Tato sekce slouží pro žádosti o individuální tréninky jak pilotů, tak řídících letového provozu a to na jakékoliv úrovni znalostí. Odkazy níže vedou do příslušných sekcí divizního fóra, kde svoji žádost vypište v ustálené formě.


DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ! Je jasné, že hlavně ze začátku je objem nutných znalostí a učebních textů zdánlivě obrovský a těžko se v nich orientuje. Nicméně i tak apelujeme na vlastní přípravu před prvními tréninky. Minimálně je nutné zorientovat se v tématech, které naleznete v jednotlivých sekcích zde po pravé straně webu.Není ostudou zeptat se při prvním tréninku na jedinečné detaily. Je ale ztrátou času, budeme-li vám muset vysvětlovat, jakým způsobem se nastavuje odpovídač v IVapu, co znamená "Oskar" a nebo co je to finále. Samozřejmostí je alespoň základní zvládnutí pilotáže letounu, ideálně malého motorového stroje. Základní pilotáží myslíme hlavně schopnost trefit se při přistání nikoliv kolem, ale na přistávací dráhu. Přesné ILS přiblížení jeví se zbytečným, sedí-li za kniplem naprosto nepřesný pilot. Stejně tak je nutné umět alespoň v základu ovládat Ivac, chtete-li začít jako řídící letového provozu. Manuál tohoto programu jest minimem!

Děkujeme


Žádost o trénink - pilot:

Jak zažádat o trénink, se dozvíte v tomto manuálu.



Začínáme jako řídící

Manuál pro  začátečníka - řídícího je aktuálně dostupný pouze v jazyce anglickém. Na české verzi se zatím nepracuje a to z důvodu blížícího se vydání zcela nového software pro řídící - Ivac v2. Dále také platí, že řídící letového provozu by měl alespoň základní pojmy v angličtině ovládat. Pokud ale budete mít problém, se kterým si nebudete vědět rady, rádi vám pomůžeme otázky zodpovědět. Každý nový řídící by se každopádně měl přihlásit do tréninku, aby si nevypracoval špatné návyky. Kontaktujte v tom případě, prosím, kohokoliv z tréninkové sekce staffu.


Začínáme jako pilot

Vzhledem ke stáří manuálu, zobrazeného níže, lze předpokládat určité odchylky od postupu instalace na současných verzích Ivapu a např. novějším Flight Simulatoru FSX či X-Plane. Jistě vám ale poskytne výborný základ pro porozumění základních otázek. Aktualizované verze manuálu v anglickém jazyce najdete na webu ivao.aero přímo u příslušných software. Aktualizovaný manuál v českém překladu bude k dispozici ke konci roku 2011.