Část letu | Povinnosti pilota.
|
Příprava letového plánu | Před letem je vždy nutné podat letový plán. Pro IFR lety v plném znění včetně celé letové trasy, pro VFR lety stačí startovní a cílové letiště. Trasa IFR letového plánu může být uveden ve formátu BOD BOD BOD a nebo ve formátu BOD TRASA BOD. Pokud použijete formát s trasami a letíte po jedné trase přes více než jeden FIR, uvádejte v letovém plánu hraniční body jednotlivých FIRů. Prvním bodem v letovém plánu je koncový bod standardní odletové, posledním bodem letového plánu je první bod standardní příletové na cílovém letišti. Samotné odletové a příletové trasy do letového plánu nepatří, neboť v okamžiku plánování ještě není známa dráha v provozu ani úmysly ATC. Cestovní hladina v letovém plánu musí být nastavena správně vzhledem k převažujícímu směru a typu letu. |
Komunikace s ATC | Jakékoliv navazování komunikace na frekvenci probíhá podle následujícícho schématu: VOLANÁ STANICE, VOLAJÍCÍ STANICE, text zprávy. V případě že je komunikace již navázaná, pilot musí dále každou vysilanou zprávu uvést nebo ukončit svým volacím znakem, aby se předešlo možnosti záměny. Pilot je povinen v průběho letu opakovat všechny instrukce řídícího bezprostředně se týkající letu a dále informaci o tlaku a přidělený kód odpovídače. Odpověď "ROGER" není v těchto případech dostatečná. U dalšího vysílání ( odpovědi na dotazy, žádosti o pozdější hlášení pozice, atd ) je nutné rozlišovat význam a správně používat fráze "AFFIRM", "ROGER", "WILCO". |
ATC povolení | Před letem musí příslušný ATC povolit let dle zaslaného letového plánu. Před samotnou žádlostí je potřeba řídícího informovat o své přítomnosti a potvrit mu přijetí informace ATIS jejím kódovým označením. ATC může požadovat opravu letového plánu vzhledem k případných chybám. Po schválení letového plánu ATC dá letové povolení. Letové povolení musí obsahovat mez povolení ( nejčastěji přímo cílové letiště ), kód odpovídače a informace pro odlet. Pilot musí celé povolení řídícímu zopakovat a ten musí potvrdit správnost tohoto opakování. Nejpozdějším okamžikem kdy může být povolení uděleno je pojíždění, letadlo bez povolení či s neúplným povolením nesmí vstoupit na dráhu. V případě že pilot není schopen provést instrukce pro odlet ( například není vybaven přístroji/znalostmi pro přidělenou odletovou trasu ), musí tuto skutečnost oznámit, uvést důvody a přijmout nové povolení, zohledňující onu skutečnost.
|
Spuštění, odtlačení, pojíždění | Na řízeném letišti je nutné jak o spouštění, tak o odtlačení ( pokud je k dispozici ) žádat, na letištich poskytujících pouze informační službu se pilot hlásí po spuštění. Po spuštění a odtlačení dá pilot řídícímu vědet ze je připraven k pojížděni a všechny povely týkající se pojíždění opakuje. Stejne tak opakuje všechny další instrukce, které během pojíždění obdrží - zastavení, pokračování za jiným provozem, křížení drah, atd... Křížit dráhu je možné pouze pokud to bylo vysloveně povoleno nebo pokud řídící dal při povelu k pojíždění mez povolení za kříženou dráhu. Pokud k tomuto nedošlo je nutné o něj příslušné stanoviště požádat a není možné křížit dráhu nebo na ni vstoupit bez povolení.
|
Vstup na dráhu, vzlet | Vstup na dráhu musí povolit věž. Před vstupem na dráhu je potřeba odpovídač nastavit do módu C, aby řídící mohl letadlo identifikovat. Po vzletu se pilot ohlasi aktualni výškou a výškou do které soupá.
|
Odlet | Při odletu se pilot drží instrukcí zahrnutých v odletovém povolení. Buďto pokračuje standardní odletovou trasou a nebo respektuje radarove vektorování. V případě že obdrží instrukci k pokračování vlastní navigací, dále v letu pokračuje trasou podle schváleného letového plánu. |
Let na trati | Při letu na trati pilot buďto pokračuje vlastní navigací dle letového plánu nebo respektuje pokyny příslušného ATC. Pokud opustí řízenou oblast, naladí na rádiu UNICOM ( 122.8 ) a o svých úmyslech informuje okolní piloty. Pokud přilétá do řízené oblasti, příslušného řídícího kontaktuje nejméně 2-3 minuty před vstupem do oblasti. Při kontaktu informuje o aktuální letové hladině a o letové hladině do které stoupá/klesá.
|
Přílet | Při příletu obdrží pilot od řídícího příletovou trať. Pokud je schopen tuto příletovou trať letět, pokračuje po ní a respektuje pokyny ATC pro klesání. Pokud není schopen příletovou trať zaletět, oznámí to řídícímu, uvede důvod a vyčká dalších instrukcí. Příletovou trať sleduje až do bodu počátečního přiblížení ( IAF ). Zde buďto dostane instrukci pokračovat standardní přibližovací procedurou a toto učiní ( dle příslušné mapy ) nebo bude vektorován až do koncového bodu přiblížení. Pokud neobdrží od řídícího ani jednu z těchto instrukcí, musí začít nad počátečním bodem přiblížení vyčkávat v poslední přidělené hladině dle publikovaného obrazce. V průběhu celého přiblížení pilot dodržuje rychlostní omezení vyplývající z jeho polohy, tedy 250kts v TMA nebo pod FL100 a 210kts v okamžiku dosažení IAF. |
Přiblížení | V průběhu procedury přiblížení a nebo během vektorů na přiblížení pilot připravuje letadlo tak aby nad bodem FAF měl už letadlo v plné přistávací konfiguraci. Řídícímu oznámí usazení v obou rovinách přiblížení. |
Přistání | Pilot pokračuje v přiblížení až do bodu rozhodnutí dle minim stanovených pro dané přiblížení. V tomto okamžiku má vizuální kontakt se zemí/dráhou/přistávacími světly ( dle charakteru přiblížení ), může pokračovat na přistání. Po přistání uvolňuje po první vhodné taxiway, pozor na záměnu drah a pojížděček na některých letištích ( LKPR 13 a D ). V případě že v bodu rozhodnutí pilot nemá vizuální kontakt, pokračuje dále standardní procedurou pro nezdařené přiblížení a opakuje přiblížení. |
Pojíždění | Pilot po uvolnění dráhy oznámí řídícímu opuštění dráhy a vyčká instrukcí pro pojíždění. Při pojíždění respektuje stejná pravidla jako při pojíždění při odletu ( křížení drah a pod ). Po dosažení stojánky pilot oznámí dosažení a vypnutí motorů a řídící mu potvrdí ukončení letového plánu. |